Fredag och helg eller?

Ja klart det är helg, men inte som för de flesta andra med ledighet, nej för jag jobbar hela helgen men det är ok. Jag har ju inte så mycket annat att göra. Och det gör mig bara gott att vara på jobbet.
Njuter dessutom av min dator och har lärt mig an massa nytt som är nyttigt för min nya fina dator =) Åhh vad jag tycker om den! Njuter av att jag har köpt den och är enormt lycklig att jag har gjort det nu... Äntligen!!

Men nog om det nu, det som triggade mig idag att verkligen gå in och skriva är Aftonbladets artikelserie om hur svårt det är att få jobb. Ok det är kanske svårt att få jobb nu men hallå jag är 27 och har haft jobb sen jag var 15. Menar det gäller att inte vara kräsen. Mitt första jobb var som städare en sommar, och det första fastaMcDonalds oglamoröst så det skriker om det, men det är jobb. Och det ger erfarenheter som är viktiga för framtiden. Sen dess har jag varit arbetslös i drygt en månad... Utan inkomst, vilket aldrig är kul. Men va faan jag har aldrig gett upp. Det är det som är det viktiga. Jag har i perioder sökt över 200 jobb på några månader. Men för alla nej jag fick sökte jag nya. Även för alla jobb jag sökt och inte fått svar har jag sökt nya. Bara i våras när jag senast var extremt aktiv arbetssökande sökte jag ca 100 jobb på mindre än två månader. Fick komma på fyra intervjuer. Blev erbjuden två jobb tog det ena. De andra kunde inte anställa på grund av lågkonjukturen. Men jag lyckades, så jag blir lite "lätt" irriterad när jag läser att någon skiter i arbetsförmedlingens hjälp och inte söker jobb och så vidare. Ja men gör det då, men för faaaan sluta upp och klaga med!!! För ingen tycker synd om dig om du bara sitter på ditt feta arsele och inte gör nåt åt saken. Det är sanningen, dagens stora sanning. Om du blir erbjuden praktik timanställning eller vad som så ta det, det kommer bara hjälpa dig. Du har inte råd att vara kräsen. Och jag har heller inte råd att du är kräsen, för det är bland annat jag som ser till att du kan vara arbetslös. Jag är en av dem som betalar dig för att du ska kunna vara hemma. Så tänk på alla som hjälper dig genom att inte ge upp och ta de jobb som erbjuds. Alla har inte toppjobb som betalar en massa men vi klarar oss för det! Jag är en stark människa och kommer aldrig att ge upp. Om jag ska gå till soc igen så ska det vara lika illa, minst, som senast. Dvs nyligen uppsagd utan lön för det jobb jag gjort och alla sparade pangar slut och ingen mat hemma.
Nog klagat, kanske återkommer någon mer gång om detta. Men jag vet vad som krävs med att jobba lite och vända på kronorna. Jag jagar timmar som det är nu varje månad. Har verkligen inget lyxjobb men jag trivs med att ha ett jobb att gå till och att ha nåt att göra. Därför kan jag lugnt säga till alla där ute, ta chansen sök det där jobbet det kan ge dig den erfarenheten som du behöver i framtiden för att få ditt drömjobb i framtiden! Alla erfarenheter är goda erfarenheter, i alla fall i mina ögon. Så nu ska denna surgumma låta allt detta vara och ta mig en godis och bli lite snäll =)
Over and out...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0